Collective Arts Brewing är hyllat för sina fantastiska brygder och sitt coola och kreativa formspråk. Nu lanseras det kanadensiska bryggeriet äntligen på den svenska marknaden. Craftbryggeri baserat i Ontario kombinerar kreativiteten hos konstnärer som skapar burkarnas design med hantverksöl som smakar fantastiskt. Matt Johnston och Bob Russell grundade Collective Arts Brewing 2013 utifrån två övertygelser; Kreativiteten främjar kreativitet och kreativitet ger massor av god öl.
Collective Arts Brewing handlar framförallt om extremt mycket kärlek till bryggarkonsten och bryggarna lägger ner sin själ i att varje öl som släpps. Men för Collective Arts handlar det om mer än så och det är troligen därför bryggeriet haft så stora framgångar i Nordamerika.
Världens mest uppfriskande konstgalleri
Bryggeriets sinnrikt utformade design, ofta extravaganta och väldigt färgglada burkar och flaskor, skapas av konstnärer och detta tjänar som bryggeriets varumärke. Varje öl som bryggeriet släpper är prydda med ett originalkonstverk och designen på burkarna ändras dessutom regelbundet.
Collective Arts har skapat ett globalt konstnärssamfund – bestående av visuella konstnärer, musiker och filmskapare.
Konstnärerna väljs ut av en jury och presenteras löpande med nya verk
Varje nytt urval av konstnär bestäms av en jury, som representerar olika aspekter av konstsamhället.
Collective Arts har haft över 600 skisser från internationella konstnärer på sina etiketter sedan Russell och affärspartner började Matt Johnston startade Collective Arts.
– Vi låter gatan bestämma vilken konst de vill se på etiketterna, berättade grundaren Bob Russel.
Collective Arts Brewing betalar sina artister ett stipendium på $260 för sina bidrag och konstnärerna behåller äganderätten till sitt arbete.
I Sverige är det är importören TOMP Beer Wine & Spirits som lyckats knyta till sig bryggeriet.
– Vi är extremt stolta och glada över att Collective Arts Brewing valt att samarbeta med oss på TOMP Beer Wine & Spirits, berättar Marknadschef David Ask. Sverige blir den första marknaden i Norden som lanserar Collective Arts.
– Vi älskar Collective Arts, de är njutbara både att dricka och att se på. Under 2018 kommer vi att lansera en rad olika varianter från Collective Arts både på krogen och på Systembolaget avslutar David Ask.