Lagom till sommaren genomför svenskfavoriten – det skotska bryggeriet Innis & Gunn – ett spännande designbyte. Designförändringen inleds med att flaggskeppet Innis & Gunn The Original och Innis & Gunn Rum Barrel Blood Red Sky får ett nytt formspråk.
Förutom att etiketten görs lyxigare, med bland annat vackra detaljer i foliering, är den stora nyheten att Innis & Gunn tar tillbaka sin ikoniska genomskinliga flaska. Den klara flaskan fanns med vid lanseringen redan 2003 och grundaren Dougal Gunn Sharp valde ut den med omsorg en gång i tiden för att framhäva de fatlagrade ölets vackra färger.
Den nya designen av Innis & Gunns fatlagrade portfölj inkluderar storsäljarna och svenskfavoriterna ”The Original” och ”Caribbean Rum Cask”, tidigare kallad Blood Red Sky. Den kanske största nyheten är att The Original, som får sin lena smak från Scotch Single Malt Whisky fatlagringen och Caribbean Rum Cask, som får sin något kryddiga smak av Karibiska Romfat, nu kommer att säljas i klara glasflaskor så att man tydligt kan se dryckernas vackra färger. Övriga produkter i sortimentet kommer fortsatt att säljas i nuvarande mörka flaskor.
Vidare har man arbetat för att skapa ett detaljerat djup i etiketterna genom guldfolie, tryckprägling och vattenstämplar. Subtila språkuppdateringar har också gjorts för att bättre återspegla Innis & Gunns innovativa bryggstil, härkomst och för att konsumenterna enklare ska förstå vad de kan förvänta sig i form av smak.
Som en sista touch bär etiketterna två signaturer, en från grundaren och bryggmästaren, Dougal Gunn Sharp och en signatur från Jeremy Houston som firar ett decennium hos bryggeriet.
Sverige är första exportland som får den nya designen då Sverige faktiskt även var Innis & Gunn´s första exportmarknad. Den nya designen landar på Systembolagshyllorna någon gång under juni månad.
Bryggmetoden och ölen i sig har inte förändrats och konsumenterna kan förvänta sig samma höga kvalitet och karaktäristiska smak som de känner igen och älskar sedan tidigare.
Både The Original och Caribbean Rum Cask tilldelades nyligen Grand Gold vid den globala tävlingen Monde Selection Quality Awards 2021 vilket visar på den höga kvalitén som dessa öl besitter.
The Original – Är Innis & Gunns flaggskepp och tillika den första öl Dougal Gunn Sharp och Innis & Gunn släppte så tidigt som 2003 med Sverige som första exportmarknad 2004. Den ljuvligt runda smaken hos denna ale kommer ifrån Scotch Single Malt Whisky fatlagringen, det skänker denna ale en helt unik smakprofil. Ölet är gyllene till färgen och den nya klara 330 ml flaskan visar nu alltså den vackra drycken optimalt. Detta är bryggeriets absolut mest populära öl hos svenskarna, Innis & Gunn ökar stadigt i popularitet och The Original har haft en tillväxt på hela 10% det senaste året på Systembolaget. The Original räknas numera som en systembolagsklassiker och har en alkoholhalt på 6,6%.
Blood Red Sky, byter namn till ”Caribbean Rum Cask” för att bättre illustrera ursprunget hos de karibiska ekfat som används för att lagra och smaksätta ölet. Innis & Gunn Caribbean Rum Casks nya klara flaska gör det nu möjligt att se ölets fylligt röda färg innan den hälls upp i glaset. Denna välsmakande ale med djupa härliga romtoner har en alkoholhalt på 6,8%.
Dougal Gunn Sharp, grundare och bryggmästare på Innis & Gunn berättar: ”Vår nya design är ytterligare ett steg framåt för Innis & Gunn och våra ambitioner att skapa öl som folk älskar. Det är ingen förändring av själva ölen när det gäller smak eller de metoder vi använder för att brygga dem. Vi är oerhört stolta över ölen vi gör och vi vill att det ska synas och kännas när du håller i flaskan. Var och en av våra fatlagrade öl – Originals – är just originella, vilket vi hoppas syns ännu tydligare nu. Det nya utseendet är precis så detaljerat som ölen och med den klara flaskan visar vi tydligt de olika färgerna på våra ölsorter och vi beskriver nu ännu tydligare dess ursprung och våra innovativa bryggningsmetoder. Vi hoppas att våra svenska fans ska gilla det de ser och att designen tas emot väl av både våra nuvarande och nya konsumenter. ”